Haluatko helpottaa omaa tiedotustoimintaa? Kaipaatko apua, miten median tavoitettavuutta voi parantaa? Entä miten hoitaa sosiaalista mediaa tai miten toimia haastattelutilanteissa?  

Mediakoulutus

Mikäli haluat itseäsi ja omaa tiimiäsi esille mediassa, olet itse paras henkilö siihen. FHRA:n viestintä on tukenasi, lue ja nappaa hyödyt talteen!

Perusprinsiipit 

Ei ole oikeaa tai väärää tapaa hoitaa tiedotustoimintaa. Pääasia on, että kuljettaja tai tiimi hoitaa sen itse. 

Tärkeintä on paikallisuus. Oman asuinpaikkakuntasi media haluaa kertoa paikkakunnan asioista. Mikä parasta, on hyvin todennäköistä, että paikallistoimituksilla on pulaa jutuista, vaikkeivat he sitä auliisti kerro. Jos siis selailet paikallislehteä, ja bongailet sieltä shakkituloksia, voit olla varma, että lehden urheilutoimittajilla on aikaa juuri sinun tarinallesi.  

Henkilövetoisilla jutuilla on huomattavasti suurempi mahdollisuus päästä mediassa läpi. Tämä tarkoittaa sitä, että juttu, joka kertoo sinun omasta kisakokemuksestasi, menee suuremmalla todennäköisyydellä läpi kuin se, mitä kilpailussa yleisesti tapahtui. 

On vain sinusta kiinni, saatko juttusi esiin. Älä hukkaa aikaa, vaan nappaa toimituksen yhteystiedot talteen, jolloin olet ottanut ison askeleen kohti median tavoitettavuutta.

Jääkiekkotermein, Kari Tyni on sanonut, että "jokainen haastattelu on maali." Se kuvastaa erinomaisesti sitä, että harvalukuiset tilaisuudet päästä mediassa esille kannattaa hyödyntää hymyssä suin. 

Terveisin,
Jukka Salminen
Viestintä, tiedotus ja sisältömarkkinointi
FHRA Marketing Oy

Haastattelutilanteet 

Jos, ja kun, sinusta tehdään haastattelu, voit aina pyytää kysymykset joko etukäteen tutustuttaviksi, tai sitten valmiin lehtijutun luettavaksi ennen julkaisua.

Toimittaja ei pyynnöistäsi pahastu, sillä ei hänkään halua omaan juttuunsa asiavirheitä. Haastattelijan ja haastateltavan välisen hyvän yhteistyön avulla, molemmat selviytyvät jutusta voittajina.

Kameran edessä tapahtuvat haastattelutilanteet ovat luku sinänsä. Niihin voi, ja erityisesti kannattaa jos mahdollista, pyytää kysymykset etukäteen nähtäväksi. On myös hyvin tyypillistä, että haastattelija esittää jonkin “yllättävän” kysymyksen, mitä sinulle ei ole kerrottu ennakkoon.

Kaikissa haastattelutilanteissa on hyvä ottaa huomioon se, että sinun ei tarvitse antaa vastausta esitettyyn kysymykseen. Toisin sanoen, jos sinulta kysytään jotain, mistä et todellakaan tiedä tuon taivaallista, on ihan ok sanoa: “Valitettavasti minulla ei ole vastausta tuohon kysymykseen.”

On hyvä ottaa huomioon myös se, että lajista antamasi mielikuva vaikuttaa koko harrastuksen tunnettuuteen. Se ei tarkoita sitä, etteikö vastoinkäymisiä saa, tai kannata, tuoda esiin. Päinvastoin.  

Omat haasteet ja kompastuskivet tuovat inhimillisyyttä, jota median parissa työskentelevät ihmiset arvostavat. Ole siis oma itsesi ja kerro avoimesti omista haasteistasi. 

Eikä tässä vielä kaikki…

Lisäpotkua

Viestintä ja tiedotus kannattaa olla osa jokaisen tiimin toimintaa. Niiden ohella henkilöbrändäys, sosiaalinen media ja urheilumarkkinointi ovat osa tyylikästä kokonaisuutta, jolla voidaan rakentaa menestykästä kiihdytysurheiluharrastusta. 

Mitä tämä kaikki sitten tarkoittaa? Henkilöbrändäys on arvojen ja tarinan esiintuomista. Sosiaalisessa mediassa kannattaa keskittyä sinne, missä oma kohderyhmä on. Urheilumarkkinointi on kumppanuuksia, ei pelkästään tarroja kilpurin kyljessä.  

Ota huomioon, jos saat tukun tukieuroja jostain, joku todennäköisesti odottaa, että kilpailet koko kauden. Se tarkoittaa sitä, että kilpuri on pidettävä kunnossa hinnalla millä hyvänsä. 

Nappaa Miss Americana 2025 Kiia Huutoniemen vinkit videolta talteen! 

In brief

Henkilöbrändäys

Nykypäivänä jokaisella on mahdollisuus rakentaa omaa henkilöbrändiään, ja siihen liittyy yleensä jonkin alan asiantuntijuus. Asiantuntijuuden yksi helpoimmista esimerkeistä on kilpurin rakentelu. Jokainen haluaa tehdä sen omalla tavallaan, ja jokainen löytää oman tiensä menestykseen. Olet siis asiantuntija omassa “nichessäsi”, joten voit helposti jakaa tietotaitoasi muille, sillä juuri sinä voit opettaa heitä ratkaisemaan samat ongelmat, minkä kanssa olet itse paininut. 

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median kanavien kirjosta on helppo valita omansa, jos mietit omaa ajankäyttöäsi erilaisilla alustoilla. Oletko pitkien videoiden fani? Tee tallivideoita YouTubeen, joissa kerrot kilpurin rakentelusta ja kisaamisesta. Oletko nuori? TikTok on osa elämääsi, eli tiedät sen alustan vaatimukset jolloin olet vahvoilla. Oletko naisoletettu? Kenties huomaat, että vietät aikaa paljon Instagramissa, jossa sinun kannattaa tuoda omaa juttuasi esiin. 

Urheilumarkkinointi

Yleisesti ottaen, yritykset etsivät kasvoja, tai tapoja kasvattaa pooliaan. Yritykset ovat harvoin jakamassa vastikkeetonta rahaa. Sen sijaan he odottavat, että myös heidän liiketoimintansa hyötyy kumppanuudesta jotain. Toisin sanoen, mieti, mitä voit tarjota yritykselle, jota tavoittelet yhteistyökumppaniksi. Luonnollisesti yhteistyökumppanuuksien mukana tulee velvoitteita. 

Näin teet tiedotteen

Kiinnitä huomiota ainakin näihin asioihin…

  • Älä hukkaa aikaasi siihen, tuleeko tiedotteesta hyvä, eli onko siinä kerrottu kattavasti mistä koko hommassa on kyse. Keskity siihen, mitä itse haluat sanoa omasta näkökulmastasi.  

  • Ota myös huomioon, että todennäköisesti urheilutoimittajalla tai lehdenlukijalla ei ole mitään tietoa, mitä kiihdytysajo on! Siksi kannattaa kertoa vaikkapa oman kilpailuryhmäsi juju. 

  • Sähköpostin otsikointiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Otsikkona viestille voisi olla vaikka "Juttuidea: Paikkakuntalaisen tiimin kiihdytysajokausi käyntiin uusilla ennätyksillä" tai sitten jotain muuta, rennolla otteella. 

  • Viestin saatesanoiksi kannattaa kirjoittaa jotain helposti lähestyttävää, ja esiintyä hieman nöyränä. Saatesanat voivat olla vaikkapa “Hei, tässä olisi minun kisaraporttiani viimeisen parin viikon ajalta. Voisiko tätä sanoa tiimin tiedotteeksi? No, joka tapauksessa, teksti on ihan vapaasti käytettävissänne. Olisiko tässä juttuideaa urheilun puolelle? Annan mielelläni lisätietoja! Terveisin, N.N. + puhelinnumero" 

  • Luonnollisesti tiedotteen mukaan kannattaa liittää yksi, tai useampi, kuva. Kuva voi olla kilpailutilanteesta, varikolta, tai vaikka palkintojenjaosta. Jos haluat käyttää kisoissa mukana olleiden valokuvaajien otoksia, muista kysyä kuvaajalta lupa, voiko juuri kyseisiä kuvia julkaista lehdessä ja miten kuvaaja haluaa itsensä mainittavan.  

  • On hyvä soittaa urheilutoimittajalle vielä perään, vaikka seuraavana päivänä, ja kysellä tarvitseeko hän jotain lisätietoja. Tämä on paras, ja oikeastaan ainoa tapa varmistaa, että tiedotteesi tulee toimituksessa huomatuksi. 

Voit hyödyntää tiedotteellesi tätä, mediassa läpimennyttä, mallipohjaa: 

[Kilpailijan sukunimi] kiihdytti komeat uudet henkilökohtaiset ennätykset 

Kiihdytysajon SM-sarjan avausosakilpailu järjestettiin viikonloppuna Motoparkissa, Pieksämäellä. [urheiluseuran nimi] [kilpailijan nimi]:n aiempi [kilpailumatka] ennätys parani lähes [aika] sekuntia. Loppunopeudessa parannusta edellisvuotiseen oli [nopeus] km/h. 

Motoparkin kiihdytysajot olivat [kilpailijan nimi] ja hänen [kilpurin merkki ja teho] kevään [mones tapahtuma]. [Kilpailijan sukunimi] ajoi kalustollaan [kilpailumatka]-mailin, eli noin [sama metreissä], matkalla. 

- Kisaviikonlopun alku oli [tiimin nimi]:lle pääasiassa kilpurin käyttäytymisen tunnustelemista talven muutosten jälkeen. 

[Kilpailijan sukunimi] oli Motoparkissa mukana [kilpailuryhmän nimi]:ssä. Kaudella 2025 [tiimin nimi] pääpaino kohdistuu SM-sarjan [kilpailuryhmän erityispiirre]. 

- Kiihdytysajossa [esimerkiksi Dial-in] -termi tarkoittaa sitä, että [erityispiirteen kuvaus]. Voisi sanoa, että se on yksi kiihdytysurheilun [naseva adjektiivi] muodoista. 

SM-osakilpailut ajetaan prepatuilla radoilla, ja FHRA Crew oli laittanut Motoparkin radan kovaan iskuun, jonka [kilpailijan etunimi] huomasi heti ensimmäisessä lähdössä. 

- Auto istui rataan huimalla pidolla. Toiseen lähtöön jouduimme [tähän joku kilpurin säätöön liittyvä yksityiskohta], jolla saatiin kilpuri käyttäytymään [haluttu tavoitetila]. 

Kolmannessa lähdössä [tiimin nimi]:llä oli aiempaa enemmän yritystä, eli [kilpurin säätöön liittyvä erityinen yksityiskohta esim. tehon lisääminen].

- Vaikka lähdettiin viivasta maltillisesti, vaatimattomilla lähtökierroksilla, liikkeelle, kello tykkäsi ja tuloksena oli huima [loppuaika] sekunnin aika loppunopeuden ollessa [loppunopeus] km/h. 

[Kilpailijan sukunimi] oli [lajittelutulos] lauantain päätteeksi. Sunnuntain pudotuslähtöihin [tiimin nimi] oli säätänyt moottoriohjauksen vielä aggressiivisemmalle pyynnille. Tavoitteena oli [joko huippusijoitus tai jokin muu asia]. 

- Se mikä Motoparkin [loppusijoitus] lisäksi on enemmänkin kuin positiivista, on se, että näimme mitä [kilpailuun tai tiimin tavoitteisiin liittyvä yksityiskohta]. 

Seuraava SM-osakilpailu, [osakilpailun nimi], järjestetään [paikkakunta ja ajankohta]. Sitä ennen [kilpailijan sukunimi] saattaa käydä [testit, julkinen esiintyminen tms.] 

- Mahtava viikonloppu ja mahtavaa porukkaa. Tästä on hieno jatkaa, kun kiihdytyskausi on vasta aluillaan. Kiitos kaikille tukijoille ja mukana olleille!

Onnea matkaan!