Kiihdytysurheilu on maailman nopein moottoriurheilulaji ja Suomessa kiihdytysurheilua hallinnoi Finnish Hot Rod Association. Kiihdytystä järjestetään suljetuilla lentokenttä- ja kilpa-radoilla.

Kiihdytysurheilussa on useita kilpailuryhmiä, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaansaamiseksi.

Haastateltavia medialle

  • Anssi Pinola

    Toimitusjohtaja

    Anssi puhuu mielellään kiihdytysurheilun turvallisuudesta, tavoista harrastaa ja lajin kehityksestä.

  • Jukka Salminen

    Kehitysvastaava

    Jukka puhuu mielellään erityisesti harrastusten monimuotoisuuden hyväksynnästä lapsiperheissä.

Tietoa järjestäjästä

FHRA eli Finnish Hot Rod Association harjoittaa sekä kerho- että liiketoimintaa. Yhdistys on toiminut jo vuodesta 1972, ja pyrkii toimillaan edesauttamaan harrasteajoneuvokulttuurin säilymistä elinvoimaisena ja monimuotoisena.  

FHRA haluaa toimia kaikkien harrasteajoneuvoyhdistysten ja -kerhojen kanssa yhteistyössä, kehittäen ja parantaen jäsentensä harrastusmahdollisuuksia valtakunnallisesti.

FHRA on jo vuosia tehnyt myös nuorisotyötä, tarjoamalla virikkeitä ajoneuvoharrastuksen ja -kulttuurin parissa.

FHRA Juniors -teemalla järjestetään SM-osakilpailujen yhteydessä osallistavaa ohjelmaa ja viihdykettä nuoren polven harrastajille.

Kuvapankki

Valokuvat ovat tarkoitettu ainoastaan toimitukselliseen käyttöön. Kuvien käyttö markkinointiviestinnällisissä tarkoituksissa on sallittua vain FHRA:n virallisille yhteistyökumppaneille.

SM-sarja

Osakilpailuviikonloppu on kokemus, joka tuo esille kiihdytyskulttuurin syvimmät juuret ja eri aikakausien innovaatiot. SM-sarjasta löytyy monia eri kiihdytysajoryhmiä ovi-autoille, dragstereille ja moottoripyörille.

Osallistujat noudattavat kiihdytysajon sääntökirjan teknisiä yleissääntöjä ja ryhmäkohtaisia sääntöjä.

Kilparadat käsitellään pidon parantamiseksi liimalla ja kumittamalla, jolloin kilpureiden kiihtyvyys saadaan maksimoitua.

No Prep Challenge

Suomen kovimpien No Prep -autojen kilpasarja. No Prep tarkoittaa, että radalle ei ole tehty mitään kuljettajien auttamiseksi, eli tämä kiihdytysurheilun muoto on yksi vaativimmista.

FHRA No Prep Challengessa autojen tehot ovat yli 1000 hevosvoimaa ja niillä ajetaan pääasiassa lentokenttäradoilla, joiden pintaa ei ole kumitettu tai liimattu pidon parantamiseksi.

Ajomatka on 1/8 maili, eli noin 201 metriä ja kuljettajat ajavat parilähtöinä täysillä päätyyn. Parhaimmillaan autot kulkevat tämän matkan noin viiteen sekuntiin loppunopeuden ollessa jopa 230 km/h.

Katukiihdytys

Katukiihdytys ei ole missään muodossa sallittua. Siksi FHRA järjestää jokaisen kiihdytysajoja, Street Drags -tapahtumia, joihin sekä omaa että ajoneuvon suorituskykyä voi tulla testaamaan turvallisessa ympäristössä, suljetulla rata-alueella.

Street Drags -tapahtumissa paikalla on FHRA:n toimihenkilöt, ajanotto ja rataryhmä jotka vastaavat testaamisen mutkattomuudesta.

Street Drags -osallistujan on noudatettava varusteiden ja ajoneuvojen osalta FHRA:n laatimia sääntöjä, joiden tarkoitus on taata turvallinen tapa kokeilla omia rajojaan.

Lehdistökortin haltijat ohjataan ilmoittautumaan järjestäjän infoon kilpailutoimistoon.

Akkreditointi