Kiihdytysurheilu on maailman nopein moottoriurheilulaji ja Suomessa kiihdytysurheilua hallinnoi Finnish Hot Rod Association (FHRA). Kiihdytystä järjestetään suljetuilla lentokenttä- ja kilpa-radoilla.

Kiihdytysurheilussa on useita kilpailuryhmiä, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaansaamiseksi.

Haastateltavia medialle

  • Anssi Pinola

    Toimitusjohtaja

    Anssi puhuu mielellään kiihdytysurheilun turvallisuudesta, tavoista harrastaa ja lajin kehityksestä.

  • Jukka Salminen

    Kehitysvastaava

    Jukka puhuu mielellään erityisesti harrastusten monimuotoisuuden hyväksynnästä lapsiperheissä.

Tietoa järjestäjästä

FHRA eli Finnish Hot Rod Association harjoittaa sekä kerho- että liiketoimintaa. Yhdistys on toiminut jo vuodesta 1972, ja pyrkii toimillaan edesauttamaan harrasteajoneuvokulttuurin säilymistä elinvoimaisena ja monimuotoisena.  

FHRA haluaa toimia kaikkien harrasteajoneuvoyhdistysten ja -kerhojen kanssa yhteistyössä, kehittäen ja parantaen jäsentensä harrastusmahdollisuuksia valtakunnallisesti.

FHRA on jo vuosia tehnyt myös nuorisotyötä, tarjoamalla virikkeitä ajoneuvoharrastuksen ja -kulttuurin parissa.

FHRA Juniors -teemalla järjestetään SM-osakilpailujen yhteydessä osallistavaa ohjelmaa ja viihdykettä nuoren polven harrastajille.

Kuvapankki

Valokuvat ovat tarkoitettu ainoastaan toimitukselliseen käyttöön. Kuvien käyttö markkinointiviestinnällisissä tarkoituksissa on sallittua vain FHRA:n virallisille yhteistyökumppaneille.

SM-sarja

Osakilpailuviikonloppu on kokemus, joka tuo esille kiihdytyskulttuurin syvimmät juuret ja eri aikakausien innovaatiot. SM-sarjasta löytyy monia eri kiihdytysajoryhmiä ovi-autoille, dragstereille ja moottoripyörille.

Osallistujat noudattavat kiihdytysajon sääntökirjan teknisiä yleissääntöjä ja ryhmäkohtaisia sääntöjä.

Kilparadat käsitellään pidon parantamiseksi liimalla ja kumittamalla, jolloin kilpureiden kiihtyvyys saadaan maksimoitua.

No Prep Challenge

Suomen kovimpien No Prep -autojen kilpasarja. No Prep tarkoittaa, että radalle ei ole tehty mitään kuljettajien auttamiseksi, eli tämä kiihdytysurheilun muoto on yksi vaativimmista.

FHRA No Prep Challengessa autojen tehot ovat yli 1000 hevosvoimaa ja niillä ajetaan pääasiassa lentokenttäradoilla, joiden pintaa ei ole kumitettu tai liimattu pidon parantamiseksi.

Ajomatka on 1/8 maili, eli noin 201 metriä ja kuljettajat ajavat parilähtöinä täysillä päätyyn. Parhaimmillaan autot kulkevat tämän matkan noin viiteen sekuntiin loppunopeuden ollessa jopa 230 km/h.

Katukiihdytys

Katukiihdytys ei ole missään muodossa sallittua. Siksi FHRA järjestää jokaisen kiihdytysajoja, Street Drags -tapahtumia, joihin sekä omaa että ajoneuvon suorituskykyä voi tulla testaamaan turvallisessa ympäristössä, suljetulla rata-alueella.

Street Drags -tapahtumissa paikalla on FHRA:n toimihenkilöt, ajanotto ja rataryhmä jotka vastaavat testaamisen mutkattomuudesta.

Street Drags -osallistujan on noudatettava varusteiden ja ajoneuvojen osalta FHRA:n laatimia sääntöjä, joiden tarkoitus on taata turvallinen tapa kokeilla omia rajojaan.

Akkreditoituna median edustajana tai sosiaalisen median vaikuttajana sinulla on mahdollisuuden tehdä ekslusiivista sisältöä omiin käyttötarkoituksiinsa.

Lehdistökortin haltijat ohjataan ilmoittautumaan järjestäjän infoon kilpailutoimistoon.

Akkreditointi

 Säännöt

  • FHRA:n Press-kortti ja kuvausliivit ovat pakollisia kuvaajille, jotka kuvaavat radan varressa medialle tarkoitetuilla alueilla. Sääntö koskee kaikkia alueilla kuvaavia henkilöitä mukaan lukien kilpailutiimien kuvaajat. Kortti pitää olla aina esillä tarkastusta varten ja liiviä täytyy pitää yllä aina alueilla kuvattaessa. Korttia ja liiviä ei saa luovuttaa toiselle ihmiselle vaan ne ovat henkilökohtaisia. Kortteja ja liivejä saa kilpailutoimistosta.

    FHRA:n kuvausliiviä täytyy pitää muiden vaatteiden päällä. Turvallisuuden ja esimerkiksi vakuutusturvan kannalta on välttämätöntä, että liiviä pidetään yllä näiden sääntöjen mukaisesti. Liivi on henkilökohtainen ja se kuitataan henkilötietoja vastaan kilpailutoimistosta. Joissain tapauksissa liivistä otetaan rahallinen pantti palautuksen varmistamiseksi (esim. EM-kilpailuissa voidaan näin tehdä). Pantti palautetaan liivin palautuksen yhteydessä. Jos liiviä ei palauteta, pitää FHRA pantin uuden liivin hankkimiseksi. Myös kyseisen kuvaajan pääsyä kuvausalueille saatetaan jatkossa rajoittaa.

  • Kuvausalueet sijaitsevat rataa reunustavien betonimuurien takana. Alueet ulottuvat aina merkittyyn pisteeseen saakka. Merkintä toteutetaan kieltokyltein ja merkkinauhalla. Jos merkintää ei ole tehty, on sallitun kuvausalueen raja 50m lähtöviivasta. Kuvaajien tulee pysyä koko ajan betonireunusten takana kuvaukseen tarkoitetuilla alueilla kilpailua radan varressa kuvattaessa. Lähtöaluekuvaukseen tarvitaan lisälupa FHRA:n lähtöaluehenkilöstöltä. Jos kuvaajan on tarve siirtyä radan yhdeltä puolelta toiselle, tulee tämän tapahtua ”burn out” -alueen takaa. Kuvaaminen istuen tai kokonaan polvillaan ei ole suotavaa turvallisuuden takia. Nopea siirtyminen pois kuvausalueelta voi olla joissain tapauksissa tarpeellista.

    Kuvattaessa betonimuuriin ei saa nojata, kun ajoneuvot ovat radalla. Turvallisuuden takia betonimuurin yli ei saa missään olosuhteissa kurkottaa. Toinen syy on se, että kurkottelu yleensä estää muita kuvaajia saamaan hyviä otoksia kurkottavan kuvaaja takaa. Mitään tavaroita ei saa jättää betonimuurin päälle. Tämä koskee myös automaattisesti kuvaavia kameroita. Automaattikuvaukseen pitää olla siihen soveltuvat telineet, jotka eivät tukeudu betonimuuriin.

    Kuvaajille tarkoitetut alueet ovat työskentelyä varten. Kun kuvaaja haluaa pitää tauon, tulee hänen poistua kuvausalueelta. Kuvausalueilla ei tule seurata kilpailua katsojan roolissa.

  • Kovan melun takia kuulosuojainten käyttö kuvauksen aikana on erittäin suositeltavaa. Tupakointi ja alkoholin nauttiminen kuvausalueilla on kielletty.

    Kuvaajien odotetaan käyttävän työssään ammattikuvaamiseen tarkoitettuja välineitä. Heidän odotetaan käyttäytyvän ammattimaiseen tapaan ja noudattavan kaikkien järjestysmiesten ja FHRA:n henkilöstön heille antamia ohjeita.

    Turvallisuus on kaikkein tärkein asia, joka näillä ohjeilla halutaan varmistaa. Kuvaajien tulee varmistaa kaikissa olosuhteissa oma turvallisuutensa. Myös ympärillä tapahtuvia asioita tulee seurata, ja tarvittaessa muistuttaa kollegoja näistä ohjeista. Kuvaajat eivät saa missään olosuhteissa estää tai hidastaa radalla työskentelevien ihmisten työtä.

    Pelastustoiminnan kuvaaminen on hyvänmaun vastaista ja ehdottomasti kielletty.

    FHRA:lla on oikeus käyttää kaikkea kuvausmateriaalia omiin markkinointitarkoituksiinsa.

  • Näiden ohjeiden noudattamatta jättäminen johtaa henkilökohtaisen Press-kortin kumoamiseen ja kuvausalueelta poistamiseen.