Kiihdytyksen jännitystä jokaiselle.

Katuautot ja -moottoripyörät

Kiihdytystapahtumat | Kiihdytysajon testipäivät

Lentokenttä- ja kilparadoilla järjestettävät kiihdytysajon testausmahdollisuudet tarjoavat jokaiselle mutkattoman tavan tulla kokeilemaan sekä omia että ajoneuvonsa rajoja turvallisesti.

Tervetuloa kokeilemaan kiihdytysajoa!

7.6.2024 / Virtasalmi

Kiihdytysajon testipäivä, Motopark
Kello 11-18

>> ilmoittautuminen

15.6.2024 / Vesivehmaa

Kiihdytyspäivä, Lentokenttä
kello 10-18

>> ilmoittautuminen

29.6.2024 / Pori

Kiihdytyspäivä, Lentokenttä
Kello 10-18

>> ilmoittautuminen

12.7.2024 / Kauhava

Kiihdytysajon testipäivä, LSK Business Park
Kello 11-18

>> ilmoittautuminen

2.8.2024 / Virtasalmi

Kiihdytysajon testipäivä, Motopark
Kello 11-18

>> ilmoittautuminen

17.8.2024 / Vesivehmaa

Kiihdytyspäivä, Lentokenttä
Kello 10-18

>> ilmoittautuminen

6.9.2024 / Kauhava

Kiihdytysajon testipäivä, LSK Business Park
Kello 11-18

>> ilmoittautuminen

Näin onnistut:

  • Ilmoittautuminen

    Osallistua voi ennakkoilmoittautumisella, jonka yhteydessä maksetaan osallistumis- ja käsittelymaksu. Maksu sisältää kaikki päivän testivedot ja katsastusmaksun.

  • Ajoneuvo

    Ajoneuvot katsastetaan FHRA:n toimesta ennen testaamista. Ajoneuvohin liimataan osallistumisnumero ja katsastustarra, joita ilman ei pääse radalle ajamaan.

  • Ajajakokous

    Kiihdytystapahtumien ajajakokous järjestetään ennen testaamisen alkamista. Kuljettajan tulee olla paikalla kokouksessa, joka järjestetään noin 15 minuuttia ennen ajoja.

  • Toimi seuraavien ohjeiden ja sääntöjen mukaan.

    VARIKKO JA SIISTEYS

    Ilmoittautumisesi jälkeen sinut ohjataan katsastuspaikalle ja tämän jälkeen omalle varikkopaikalle joka sinulla on käytössäsi koko tapahtuman ajan. Näin ollen huolehdit paikkasi siisteydestä myös lähtiessäsi pois. Alueella on riittävästi jäteastioita. Ongelmajätteitä kuten esim. jäteöljyä, ei saa jättää tapahtumaalueelle. Mikäli tapahtuma järjestetään moottoriurheiluradalla, tulee ajoneuvojen alla käyttää varikkomattoa, jottei mahdolliset nestevuodot valuisi suoraan maahan. Varikolla on 20 km/h nopeusrajoitus.

    KATSASTUS

    Ajoneuvot katsastetaan katsastuspaikalla, joten ole ajoneuvosi lähettyvillä, jotta katsastus voidaan suorittaa. Saat autoosi osallistumisnumeron ja katsastustarran, ilman niitä et pääse ajamaan.

    AJAJAKOKOUS

    Ennen ajojen alkamista, pidetään ajajakokous johon kaikki kuljettajat ovat velvollisia osallistumaan. Kokouksessa käydään läpi mm. turva-asioita, radalla käyttäytymistä ja muuta oleellista. Ajosuoritus tehdään yksin eikä niissä voi olla kyyditettäviä mukana.

    LÄHTÖÖN VALMISTAUTUMINEN

    Itse ajoon lähdön teet oma-aloitteisesti, emme tule hakemaan sinua ajamaan, vaan sinun täytyy siirtyä lähtöalueelle omin keinoin. Lähtöjärjestelyalueelle tulee kaksi parijonoa autoille ja yksi pyörille. FHRA:n toimitsijat näyttävät sinulle mihin jonoon menet,lähtöalueella tarkistamme ajolupasi. Kun olet lähtövuorossa toimitsijamme näyttää sinulle koska voit siirtyä ns. burnis-alueelle. Siellä seuraava toimitsija näyttää sinulle koska saat aloittaa renkaiden lämmityksen. Jos et lämmitä renkaita, siirry muutama metri eteenpäin ja jää odottamaan lähettäjän käsimerkkejä, jolla hän ilmoittaa koska saat asettua lähtövaloihin.

    AJAMINEN

    Lähtövaloihin asetutaan hiljaa eteenpäin liikkuen, kun näet, että ensimmäinen (ylin) valkoinen lamppu syttyy liikut vielä hiukan eteenpäin, jolloin toinen valkoinen valo syttyy. Silloin olet valmiina lähtövaloissa, kun molempien ajajien valkoiset valot palavat, niin lähettäjä käynnistää ”kuusen”, jolloin keltaiset lähtövalot alkavat laskea puolen sekunnin välein. Viimeisenä syttyy vihreä valo, joka on merkki siitä että saat lähteä. Jos lähdet liian nopeasti, syttyy punainen valo merkkinä varaslähdöstä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että sinun täytyy pysähtyä, vaan ajat normaalin ajosuorituksen. Varaslähtö ei myöskään vaikuta aikaasi. Ajanottokellot käynnistyvät kun ajoneuvosi etupyörä vapauttaa kennojen valosäteen.

    ONGELMAT

    Jos ajosuorituksesi aikana ilmenee ongelmia esim. liiallista sutimista lähdössä, vaihteet eivät mene päälle, missasit vaihdon, outoa tärinää ajoneuvosta, savuttamista tms. niin älä vedätä turhaa, sillä ajosi on jo pilalla. Jätä veto seuraavaan lähtöön. Näin mahdollisesti vältymme ikäviltä radanpuhdistustalkoilta ja ajoneuvosikin saattaa säilyä ehjänä.

    MAALIINTULO

    Jarruta heti maalin jälkeen ja pudota vauhti sellaiseksi, että voit poistua radalta turvallisesti. Mikäli järjestäjä toteaa, että kiihdyttäminen jatkuu yhä jarrutusalueella suljetaan kyseinen ajoneuvo sekä kuljettaja pois tapahtumasta välittömästi.

    Jarrutusalueella sinun on varottava lähtökaveria esim. oikealla radalla ajaessasi et saa kääntyä vasemmalle paluutielle, ennen kuin vasemman radan kuljettaja on kääntynyt paluutielle. Näin varmistetaan ettei tulee päälleajoa.

    PALUUTIE

    Paluutiellä on 30 km/h nopeusrajoitus. Ajosuorituksen jälkeen palaa omalle varikkopaikallesi tarkistaaksesi, että kaikki on ajoneuvossa kunnossa ja sen jälkeen seuraavaan testiyritykseen. Vältä ajamista liian kuumalla moottorilla tai vaihteistolla.

  • Nämä asiat huomioimalla, tehdään mutkaton tapahtuma kaikille.

    Ajoneuvojen täytyy olla rekisteröityjä ja katsastettuja katukäyttöön. Mukana tulee olla ote ja jonkinlainen kilpi, joka kuuluu ajoneuvoon. Ajoneuvon vuosikatsastus ei tarvitse olla voimassa, eikä muutokset otteessa rajoita osallistumista. Liikenteestä poistetuilla ajoneuvoilla ei voi osallistua.

    Ajoneuvojen polttoaineena on sallittu kaikki yleisesti tieliikenteeseen myytävä bensiini, diesel, E85/RE85 sekä näiden ”kilpaversiot”. Metanoli ja nitrometaani on kielletty. Ilokaasulla saa ajaa, koska kyseessä on katukulkine, jota ajetaan suljetulla alueella.

    Jäähdytysjärjestelmässä ei testaamisen aikana saa käyttää glykolia tai muita öljymäisiä lisäaineita, ainoastaan vettä ja tarvittaessa korroosionestoainetta.

    Jarruvarjo on pakollinen autoissa, joiden loppunopeus ylittää 240 km/h.

    Katukäyttöön tarkoitetut DOT hyväksytyt renkaat, myös slicksit, ovat sallittu. Luonnollisesti nastat tai ketjut ovat kielletty.

    Ajoneuvon liikennevakuutuksen voimassaoloa ei kiihdytystapahtumissa pystytä valvomaan, mutta on huomionarvoista, että se ei ole voimassa suljetulla alueella.

  • Ajoneuvoon ei voi suorituksen ajaksi ottaa matkustajia.

    Autot: voimassa oleva ajokortti, umpinaiset kengät, kypärä, ajohanskat, pitkät housut ja pitkähihainen paita, turvavyö pakollinen kaikissa autoissa.

    Moottoripyörät: voimassa oleva ajokortti, ajopuku, umpinaiset kengät, umpikypärä ja ajohanskat (selkäpanssari suositus). Ajohousut ei saa olla farkkujen näköiset. Ajokengät ei saa olla niin lyhytvartiset, että sääri näkyy ajoasennossa.

Osallistujamäärä

Radalle otetaan testaamaan rajallinen määrä osallistujia. Tästä syystä kiihdytystapahtumiin ja kiihdytysajon testipäiviin on ennakkoilmoittautuminen. 

Jos ilmoittaudut ajamaan vasta paikan päällä, ei ole takeita, että mahdut mukaan.

Lähtöjen määrä

Lentokenttäratojen kiihdytystapahtumiin ja kiihdytysajon testipäiviin kilparadoille otetaan mukaan rajattu määrä kuljettajia, jotta testaajille taataan tarpeeksi monta vetoa päivälle.

Lähtöjen määrä vaihtelee osallistujien lukumäärän ja monien muuttujien, esimerkiksi turvallisten rataolosuhteiden takaamisen, johdosta.

Tuloslappu

Jos tietosi on ajanottojärjestelmässä, saat ajosuorituksestasi aikakortin, jonka voit noutaa lähetysautosta tai ajanottotornista.

Aikakortista ilmenee seuraavat tiedot: reaktioaika, kiihtyvyys 60ft, 1/8-maili, 1/4-maili ja loppunopeus.

Olosuhteet

Lentokenttäratojen pintaa ei ole käsitelty pidon parantamiseksi. Kilparatojen pinta käsitellään pidon parantamiseksi kumittamalla ja liimamalla.

Kiihdytystapahtumat ja testipäivät järjestetään säävarauksella. Sateen aikana ei turvallisuussyistä voida ajaa. Sään salliessa ajoja jatketaan heti kun se vain on mahdollista.


Ilmoittaudu ennakkoon!

Tule testaamaan ajoneuvosi suorituskykyä turvallisesti. FHRA vastaa mutkattomien kiihdytysajotapahtumien järjestelyistä.