Kiihdytysajossa kilpaileminen

Kaikenikäisten kiihdytysurheilu 😍🙌🎉 

Valitse itsellesi sopiva muoto harrastaa

Kiihdytysurheilussa on useita kilpailuryhmiä, sillä erityyppiset ja -tehoiset ajoneuvot jaetaan eri ryhmiin tasapuolisen kilpailuttamisen aikaansaamiseksi.

Kotimaassa järjestettävissä osakilpailuissa jaetaan SM-, Suomen Cup- ja EDRS-pisteitä.

Säännöt

Kaikkien kilpailijoiden on tunnettava yleiset säännöt, tekniset yleissäännöt sekä oman ryhmän ryhmäkohtaiset säännöt. Sääntökirjat löytyvät FHRA:n kotisivuilta - klikkaa tästä!

Autojen säännöt laatii FHRA Ry:n sääntövaliokunta. Moottoripyörien säännöt laatii Suomen Moottoriliitto Ry:n (SML) Drag Racingin (DR) lajiryhmä.

FHRA on sitoutunut yli viidenkymmenen vuoden ajan kiihdytysajon innovaatioihin ja huippusuorituksiin, olipa kyseessä sitten kilpailutoiminta tai ajoneuvon kehitys.

Junioritoiminta

FHRA pitää huolen siitä, että kiihdytysajo sopii kaikille, siksi junioritkin saavat aloittaa harrastamisen jo varhaisella iällä. Juniorit on jaettu autoissa kolmeen luokkaan. Kaikki luokat lajittelevat reaktioaikojen perusteella ja ajavat puolta matkaa, 1/8 mailia, noin 201 m. Pudotusajossa eli eliminaattorissa juniorit ratkaisevat paremmuutensa itse laaditun indeksin turvin eli brackettina. Joka luokassa on aikaikkuna johon indeksinsä saa asettaa sitä alittamatta. Turvallisuuden vuoksi myös näissä ryhmissä on säädetty turvaraja, jonka alittamalla kilpailu päättyy. Junioreiden suurin sallittu nopeus on 138 km/h.

Kilpailuryhmät junioreille

  • Junior Dragster

    Junior Stock (JR/S): ikäryhmät 8 – 18 vuotta, täytettävä 8/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. Virittämätön vakio moottori. 12.90 s ja hitaammat (alle 12.90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu.

  • Junior Dragster

    Junior Modified (JR/MB): ikäryhmät 10 – 18 vuotta, täytettävä 10/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. 8.90 s ja hitaammat (alle 8.90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu. JR/MBluokassa ajavat rautarunkoiset Junior Modified autot sekä ennen 2011 Suomessa käyttöönotetut Funny Car ja Altered tyyppiset autot.

  • Junior Dragster

    Junior Modified (JR/M): ikäryhmät 12 – 18 vuotta, täytettävä 12/18 vuotta kuluvan kalenterivuoden aikana. 7.90 s ja hitaammat (alle 7.90 s ajosuoritukset hylätään) perustuen henkilökohtaiseen E.T. aikaan. Takamoottoriset Dragster tyyppiset ajoneuvot sallittu. Ennen 2011 Suomessa käyttöönotetut Funny Car ja Altered tyyppiset ajoneuvot sallittu

  • Junior Bike

    8 – 9 -vuotiaille aikarajoituksella 11.9 s ja hitaammat. Total breakout 11.4 s. Maksimi sylinteritilavuus 300 cc.

  • Junior Bike

    10 – 11 -vuotiaille aikarajoituksella 9.9 s ja hitaammat. Total breakout 9.4 s. Maksimi sylinteritilavuus 500 cc.

  • Junior Bike

    12 – 14 -vuotiaille aikarajoituksella 7.9 s ja hitaammat. Total breakout 7.4 s. Maksimi sylinteritilavuus 600 cc, sallitaan myös max 883 cc, 1- ja 2–sylinteriset moottorit.

  • Junior Bike

    14 – 16 -vuotiaille aikarajoituksella 6.9 s ja hitaammat. Total breakout 6.4 s. Maksimi sylinteritilavuus 750 cc, sallitaan myös max 1300 cc, 1- ja 2–sylinteriset moottorit.

Kilpailijalisenssit

Kun olet valmis radalle, niin ennen kuin kiihdytysajo on mahdollista, sinun on hankittava kilpailijalisenssi. Autolisenssin myöntää AKK ja moottoripyörälisenssin SML. FHRA valvoo kuljettajatutkintokuulustelut ja -ajot.

Lisenssin saamisen ehtona on suoritettu kuljettajatutkintomaksu, hyväksytyt kuljettajatutkintokuulustelut, kuljettajatutkintoajot, voimassa oleva ajokortti, lääkärin selvitys mikäli sellaista vaaditaan ryhmältäsi sekä jonkin AKK:n/SML:n alaisen moottoriurheilukerhon jäsenyys.

FIA- ja  FIM-ryhmissä kilpailijalta vaaditaan myös Suomessa EM-arvoisissa kilpailuissa ajettaessa  kansainvälinen lisenssi.

Kilpailuryhmät kilparadoilla

  • Street

    Ryhmän autojen tulee täyttää katuliikenteeseen vaadittavat tekniset asiat. Katsastusta katuliikenteeseen ei kuitenkaan vaadita. Autojen tulee olla yleiseen myyntiin tarkoitettuja ja tehdasvalmisteisia. Autot jaetaan kolmeen ryhmään; Original Street (OR), Real Street (RS) ja ahdetuille Top Street (TS). Moottorin viritys vapaa eikä mitään tasoituksia tunneta.

  • Pro Street

    PS-ryhmän autot voidaan virittää melko vapaasti. Katsastusta katuliikenteeseen ei vaadita. Autot eivät kuitenkaan saa kulkea neljännesmailin matkaa nopeammin kuin 7.60 sekuntia. Yli 1000-hevosvoimaiset monsterimoottorit eivät ole harvinaisia. Tasoituksia ei ole. Kumpi on ensin maalissa on voittaja.

  • Super Pro Street

    SPS-ryhmän perusidea on sama kuin Pro Streetissä, mutta voima lisääntyy ja indeksi kiristyy. Ryhmän kiinteä indeksi on 6.60 sekuntia, joten voimaa on oltava ja koneiden täytyy kestää, jos meinaa tässä ryhmässä päästä mitaleille.

  • Sportsman ET, Pro ET ja Super Pro ET

    Ryhmässä keskitytään kahteen asiaan: turvavarusteisiin ja kaasun pohjaan painamiseen! Kilpa-autoksi käy mikä tahansa korimalli: doorslammer, altered, funny car tai dragster. Tekniikkana voi olla lähes mitä tahansa nelosturboista metanolikaseihin – kaikki käyvät. Lajitteluissa vedetään täysillä ja haetaan ennätyksiä sekä dial-in -aikaa pudotuskisaa varten. Pudotuskisa ajetaan bracket racingina, jolloin hitaampi auto saa tasoitusta. Sportsman (SET) ja Pro (PET) ajetaan yhdistettynä aikaikkunalla 9.00-19.99 sekuntia. Super Prossa (SPET) dial-in’in pitää olla 6.00-8.99 välillä. Säännöt mahdollistavat siis tasaisen kilvanajon erilaisella kalustolla ja aina täysillä.

  • Super Gas

    SG-ryhmässä pätevät samat säännöt kuin Super Comp -ryhmässä, mutta Super Gas -ryhmässä ryhmäindeksi on 9.90 sekuntia. Kilpa- autot ovat tuotantomallin näköisiä, dragsterit ovat kiellettyjä. Tasaisimmissa kilpailuissa voi täsmälleen ihanneaikaan ajaa jopa 3 kilpailijaa tuhannesosan tarkkuudella.

  • Super Comp

    SC-ryhmässä ajavat myös niin dragster- kuin tuotantotyyppiset autot. Erona Competitioniin Super Comp -ryhmässä on voimassa ryhmäindeksi, jota kilpailijat eivät saa alittaa. Tämä indeksi on 8,90 sekuntia. Kilpailuparista voittajana selviää se, joka on maalissa ensimmäisenä alittamatta kuitenkaan ryhmäindeksiä. Tiukoissa kisoissa nähdään jopa 7-8 kilpuria, jotka ovat ajaneet aika-ajoissa peräti yhden sadasosan sisään toisistaan.

  • Stock/Super Stock

    S/SS-ryhmässä on yhdistetty kaksi ryhmää, Stock- ja Super Stock -ryhmät. Lajitteluissa vedetään täysillä ja haetaan ennätyksiä sekä dial-in -aikaa pudotuskisaa varten. Pudotuskisa ajetaan bracket racingina, jolloin hitaampi auto saa tasoitusta ja ovat laskennallisesti yhtä aikaa maalissa. Ryhmä on Pohjoismaissa varsin suosittu, tasaisia kisoja nähdään usein. Tasaisuuden vuoksi reaktioajat ovat erityisen merkittävässä osassa ja siksi myös kokemus on valttia. Stock- ja Super Stock -kilpurit perustuvat tuotantoautotoihin ja virittäminen on hyvin rajattua.

  • Competition Eliminator

    COMP-ryhmä on sekoitus pitkiä dragstereita ja tuotantoauton näköisiä ajoneuvoja. Autojen virittäminen on vapaata ja erilaiset ahtimet ovat sallittuja. Jotta erilaiset autot voisivat kilpailla tasaväkisesti keskenään, käytetään ryhmässä ns. handicap- eli aikatasoitusmenetelmää. Handicapin turvin heikompitehoiset ja painavammat autot saavat lähteä matkaan lähtöviivalta aiemmin kuin tehokkaammat ja kevyemmät autot. Ensimmäinen kilpailija maalissa on voittaja.

  • Top Doorslammer

    TD on näyttävä ja varsin yleisöystävällinen ryhmä, jossa mennään täysillä ilman indeksejä. Nopeammassa maalissa voittaa. Matkana ajetaan 1/8 mailia, 201 m. Lyhyempi matka aiheuttaa tiukempaa kilpailua vauhtien silti ollessa hurjia. Turvarajan ollessa 3,66 sekuntia tämä ryhmä todellakin takaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Umpikoriset autot sinkoavat viivalta bensa- tai metanolikäyttöisenä.

  • Street Bike

    SB-ryhmä on tarkoitettu rekisteröitäville katumoottoripyörille. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity, mutta sen täytyy olla tieliikenneasetusten mukainen. Ilokaasu on kielletty. Luokka ajetaan Bracket-säännöillä, joissa kuljettaja määrittää oman indeksin. Indeksi on 9-14 s ja loppunopeudet jopa 260 km/h.

  • Super Gas Bike

    SGB-ryhmä on tarkoitettu sekä tehdastuotantoisille moottoripyörille että hitaammille kilpapyörille. Moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa. Ilokaasu sekä ahtaminen on sallittu. Käynnistys omalla startilla ja apuvirran käyttö on sallittu. Luokassa on kiinteä 9.5 s indeksi ja loppunopeudet ovat n. 250 km/h.

  • Super Comp Bike

    SCB-ryhmässä moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa, ilokaasu, ahtaminen, ulkopuolinen käynnistyslaitteista ja wheelie bars sallittu. Ryhmäindeksin ollessa 8.50, takaa tämä ryhmä menoa ja melskettä. Kilpailusta toiseen tämä ryhmä ratkoo paremmuutensa sadas- tai jopa tuhannesosien turvin reaktioajan noustessa suureen arvoon.

  • Pro Harley Drags

    PHD-ryhmässo moottoripyörän tulee perustua bensiinikäyttöisellä V2-moottorilla varustettuun Harley Davidson- tai Buell-moottoripyörään tai vastaavaan aftermarketvalmisteeseen. Jos pyörässä käytetään omavalmisterunkoa tai muita itse valmistettuja osia, tulee niiden olla kestävyydeltään samaa luokkaa kuin tehdastekoisten. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity. Nopeimmat ajat ovat luokassa alle 9 sekuntia.

  • Pro Comp Bike

    PCB-ryhmällä on kiinteä indeksi 7.50 sekuntia (1/4 mailin kilpailu) tai 4.80 sekuntia (1/8 mailin kilpailu). Lähdöt tapahtuvat parilähtöinä Pro Tree –kuusella.

  • Funny Bike

    FB-ryhmässä pyörien rakentelu luokassa on hyvin vapaata. Polttoaineena bensiini ja metanoli, vapaasti hengittävissä moottoreissa myös nitrometaani sallittu. Ahdettujen moottorien maksimikoko on 2500 cc ja vapaasti hengittävien 3278 cc. Myös ilokaasu/turboyhdistelmät ovat sallittuja. Euroopan nopeimmat ajavat alle 6,5 sekunnin aikoja loppunopeuden ollessa yli 370 km/h.

  • Super Street Bike

    SSB-ryhmässä ajetaan tehokkaimmilla ja nopeimmilla katupyöriin alkujaan pohjautuvilla kilpureilla. Luokan säännöt mahdollistavat vapaat mahdollisuudet viedä tekniikkaa äärimmilleen, mutta myös alustan ja voimansiirron kokonaisvaltainen kohdalleen säätäminen on oleellista, sillä dot- eli katurenkain ja ilman wheeliebarseja ajosuoritukset eivät anna virheitä anteeksi. SSB:ia ajetaan Euroopassa myös EM-tasolla. Nopeimmat ajat alle 7 sekuntia ja yli 300 km/h loppunopeudella.

  • Super Twin Bike

    STB-ryhmä on kaksisylinterisille Top Fuel -pyörille. Moottori saa olla 1700 cc ahdettuna käytettäessä 100 % nitrometaania, 2000 cc ahdettuna käytettäessä 90 % nitrometaania yhdessä metanolin kanssa ja vapaasti hengittävänä 3278 cc kokoinen käytettäessä 100 % nitrometaania. Pyörät kulkevat parhaimmillaan alle 7 sekunnin aikoja ja loppunopeudet ovat yli 350 km/h.

  • Top Fuel Bike

    TFB-ryhmä on nelisylinteristen pyörien vauhdikas ryhmä. Polttoaineena sallitaan nitrometaani ja kaksipyöriäisillä ajetaan alle kuuden sekunnin aikoja, mikä on todella kovaa menoa. Nitrolla höystetty 1700cc ahdettu tai 3278cc vapaasti hengittävä moottori syöksee kuskin vauhdilla 1/4-mailin päähän. Ryhmää on joskus kuvailtu lauseella: istu luotiliivi päällä dynamiitin päällä ja käännä kahvasta.

Kilpailukutsu

Kilpailukutsuja on yksi koko kaudelle, tästä poikkeuksena EM-tapahtumassa FIA/UEM ryhmille on oma kutsunsa. Lue kutsu huolella, sillä se sisältää informaatiota jota tarvitset koko kauden aikana.

PRO-ryhmät

  • Top Fuel

    Top Fuel on kiihdytysajojen kuninkuusryhmä. Top Fuelit ovat pitkänokkaisia dragstereita, joissa on mekaanisilla ahtimilla varustetut V8-moottorit ja polttoaineena nitrometaani.

  • Funny Car

    Top Fuelin sisarryhmänä voidaan pitää samankaltaisella tekniikalla ja hiilikuitukorilla varustettua Funny Caria. Euroopassa Funny Careja on vain pari kappaletta, mutta Amerikassa ne ovat erittäin suosittuja

  • Top Methanol Dragster

    Ryhmä muistuttaa hyvin paljon Top Fuel -ryhmää. Näissä autoissa polttoaineena käytetään kuitenkin metanolia. Tehohuiput ovat noin 3000 hv. Suoritusarvot ovat neljäsosamaililla parhaimmillaan 5,1 sekuntia ja 450 km/h.

  • Top Methanol Funny Car

    Ryhmän autot käyttävät polttoaineena myös metanolia. Suurin ero Top Methanol Dragster -autoihin on korin ja rungon erilainen rakenne. Top Methanol Funny Car -autoissa käytetään Nitro Funny Carista tuttua hiilikuitukoria, joka muistuttaa ulkonäöltään paljon normaaliautoa. Ulkonäkö kuitenkin pettää, sillä näissäkin autoissa on yli 3000 hv teho ja ne kiihtyvät nollasta sataan reilusti alle sekunnissa.

  • Pro Stock

    Ryhmän autot ovat tehokkaimpia vapaasti hengittäviä bensiinikäyttöisiä autoja. Ulkonäöltään ne muistuttavat tuotantoautoja. Hevosvoimia Pro Stock -autoissa on parhaimmillaan noin 1350. Nopeutta neljännesmailin jälkeen on normaalisti yli 330 km/t. Parhaat ajat ovat alle 6,50 sekuntia.

  • Pro Modified

    Ryhmä on saavuttanut yleisön suosion, eikä ihme. Tässäkin ryhmässä autot muistuttavat paljon tuotantomalleja. Erona on kuitenkin iso takasiipi sekä muhkea ilmanottoaukko konepellillä. Autoina on usein klassisia ja näyttäviä malleja, kuten ´57 Chevrolet, ´63 Corvette, ´41 Willys, ´67 Camaro jne. Autojen tekniikka on pitkälti sama kuin Top Methanol -ryhmissä, eli reilut 3000 hevosvoimaa, jotka vievät autot noin 400 km/t ja alle 6 sekunnin aikoihin

  • Pro Stock Bike

    Ryhmässä pyörän ulkonäön tulee perustua tuotantopyörään, mutta kyseessä on kuitenkin puhdasverinen kisapyörä. Moottorit ovat vapaasti hengittäviä ja bensiinikäyttöisiä. Moottorin koon mukaan määräytyy painoluokka. Yleisimmin nykyään käytössä on 1755cc ja 1855cc 8-venttiili koneet, joissa painorajat on 280kg (1755cc) ja 287kg (1855cc). Teholukemat ovat hieman alle 400hp. Nopeimmissa pyörissä on yli 300 hv, nopeimmat ajat ovat alle 7 s. ja loppunopeudet yli 300 km/h.

Ilmoittautuminen

Voit ilmoittautua kaikkiin kilpailuihin yhdellä kerralla tai kilpailu kilpailulta. Jos et muista mihin kilpailuihin olet ilmoittautunut, tarkista asia ajoissa ettet joudu turhaan maksamaan jälki-ilmoittautumismaksua. Maksa ilmoittautumismaksu ajoissa, sillä vasta ilmoittautumismaksun maksaminen tekee ilmoittautumisesta virallisen. Ota maksukuitti varmuuden vuoksi mukaan kilpailupaikalle.

Raakaa voimaa ei ole vain koneiden tehoissa, vaan myös intohimossa ja sitoutumisessa, jota jäsenemme ja yhteisömme näyttävät jokaisessa tapahtumassa ja toiminnassamme.

Kuljettajan opas on ensimmäinen askel kohti kiihdytysurheilun harrastamista.

Kilpailuviikonloput

Kiihdytysajon SM-osakilpailut ovat kahden päivän mittaisia tapahtumia. Lauantaina ajetaan aika-ajot ja sunnuntaina itse kilpailu. Tämän lisäksi osakilpailua edeltävänä perjantaina on mahdollisuus tulla testaamaan kalustoa, johon vaaditaan erillinen ilmoittautuminen.

Päivämäärät

25.-26.5.
Virtasalmi

8.-9.6.
Virtasalmi

13.-14.7.
Kauhava

3.-4.8.
Virtasalmi

7.-8.9.
Kauhava

Tervetuloa kiihdytysajon SM-osakilpailuihin, kurkkaa vielä kilpailukutsu!