Kiihdytysajon SM-sarja

Kiihdytysurheilu on säväyttävä kokemus harrasteajoneuvojen ja moottoriurheilun ystäville! Moottoriurheilun räjähtävin kotimainen laji on täynnä näyttäviä ajoneuvoja, upeita suorituksia ja innostavaa koettavaa.

Päivämäärät 2024

25.-26.5.
Motopark, Virtasalmi

8.-9.6.
Motopark, Virtasalmi

13.-14.7.
LSK Business Park, Kauhava

3.-4.8.
Motopark, Virtasalmi

7.-8.9.
LSK Business Park, Kauhava

Kilpa-radalla uhmataan pitoa, siirrytään nollasta sataan linja-auton mitalla ja tarjotaan viihdyttäviä kokemuksia koko perheelle.

SM-kilpailuviikonloppu kilparadoilla

  • Perjantai

    Testipäivä, jolloin ilmoittautuneet harrastajat tai kilpailijat voivat testata ajoneuvojaan radalla. Testaaminen alkaa kello 11 ja päättyy kello 18. Yleisöllä on radanvarteen vapaa pääsy, eli sisäänkäyntiin ei vaadita pääsylippua.

  • Lauantai

    Lajittelupäivä, jolloin kilpailijat hakevat parasta mahdollista suoritusta joka ratkaisee sijoittumisen sunnuntain pudotusajoihin. Lajittelut käynnistyvät noin kello 10 ja päättyvät kello 18. Sisäänkäyntiin vaaditaan pääsylippu.

  • Sunnuntai

    Kilpailupäivä, jolloin eri ryhmissä ajetaan pudotusajot lauantain perusteella määräytyneen ajokaavion mukaisesti. Pudotusajot käynnistyy noin kello 10 ja finaalilähdöt on ajettu kello 17 mennessä. Sisäänkäyntiin vaaditaan pääsylippu.

Kiihdytysurheilun tapahtumiin liput helposti Tiketistä

Huippuhetkiä kiihdytyskisoissa

Muhkea äänimaailma 🎉

Burnoutien ja lähtöjen ääni on suuri osa tapahtumien kokemusta. Monelle se voi tulla täysin yllätyksenä, kuinka uskomaton äänimaailma kiihdytysurheiluun liittyy.

Katulaillisten autojen melu voi olla 105 dB, mikä tarkoittaa alhaisemman melutason rock-konserttia. Kun äänimaailmaa laittaa perspektiiviin, täysillä huudatetun moottorisahan melutaso on noin 115-120 dB.

Äänekkäimmän kilpa-auton melutaso voi olla kolme kertaa korkeampi kuin tavallisen kadulla liikkuvan ajoneuvon melu. Tämä on täysin ymmärrettävää, sillä kun räjähdysainetta (nitrometaania) räjäytetään Top Fuel Dragsterien moottorin sylinterissä, niin äänimaailma on todella vaikuttava.

Räjähtävää kiihtyvyyttä💥

Kiihtyvyys, joka määritellään voimana jaettuna massalla, on perusfysiikan konsepti ja näennäisen yksinkertainen ilmiö. Sen tehokkuus liittyy kuitenkin liikkeen terävyyteen ja suorituksen tarkkuuteen.

Kun voimaa sovelletaan tarkasti ja se saadaan välitettyä rataan, kiihtyvyys muuttaa ajoneuvon nopeutta äkillisesti.

Parilähdössä mitataan paremmuus 🤼‍♀️

Kilpailijan suoritus alkaa, kun varikkohenkilökunta ilmoittaa hänen ryhmänsä ajovuoron lähestyvän. Kuljettaja ja tiimi siirtyvät ajoneuvollaan line-up -alueelle, jossa ajoneuvot asetetaan pareiksi omille radoilleen: rata 1 vasemmalla ja rata 2 oikealla.

Jos ajoneuvoja rikkoontuu tai niitä ei ole parillinen määrä, kuljettaja voi ajaa lähtönsä myös yksin, tätä kutsutaan soololähdöksi. Kuljettaja selviytyy seuraavalle kierrokselle soololähdöstä, jos saa sääntöjen mukaan hyväksytyn suorituksen.

Burn-out 🌟 

Ennen lähtöä, savua nostattava ja varsin näyttävä burn-out, vetoaa yleisöön. Sen varsinainen tarkoitus on puhdistaa renkaat ja nostaa niiden lämpötilaa paremman pidon takaamiseksi radalla. 

Lähtöalueella varmistetaan turvallisuus 👌  

Kun renkaat on lämmitetty, lähtöalueen spotterit tarkastavat kaiken olevan kunnossa sekä kuljettajalla, hänen ajovarusteissaan, että ajoneuvossaan. Radalle ei missään nimessä saa päästä mitään, mikä heikentää kuljettajan turvallisuutta, joten spotterit tarkastavat, että ajoneuvo ei vuoda mitään nestettä. Jos kaikki on kunnossa, voi lähettäjä antaa käskyn siirtyä kohti lähtöviivaa.

Lähtövalmius eli steissaus 🚦

Kiihdytyksessä ajoneuvot lähetetään matkaan lähtökuusen valojen avulla. Lähtöviivalle siirtyminen lähtövalmiuteen, steissaus, on kutkuttava piirre kiihdytysurheilussa.

Kuljettaja siirtyy ensin pre-stageen, jolloin ajoneuvon etupyörä katkaisee lähtökennojen välisen lasersäteen ja lähtökuusen ylimmät valot syttyvät. Tämä on merkki siitä, että kaikki toimenpiteet on suoritettu, tiimi ei voi enää koskea ajoneuvoon ja kuljettaja on valmis lähtöön. Tämän jälkeen kuljettaja hivuttaa ajoneuvoaan stage-valoihin.

Lähtö ja reaktionopeus ✨

Reaktionopeus kuvaa kykyä vastata ärsykkeisiin nopeasti ja tarkasti. Se on keskeinen kiihdytysurheilua, jossa sekunnin murto-osat voivat ratkaista lopputuloksen. Tehokas reaktionopeus vaatii sekä mielen että kehon valppautta, mahdollistaen nopean reagoinnin lähtökuusen valoihin.

Lähtö on käsillä, kun kummankin radan pre stage - ja stage-valot palavat. Tällöin lähettäjä kääntää starttikapulan go-asentoon, lähtökuusen valot tulevat alas ja kuljettajat ampaisevat matkaan.

Lähtövalot: Pro vs. Sportsman 👋

Pro-lähtötavassa kaikki kolme keltaista lamppua syttyvät samanaikaisesti, ja sen jälkeen vihreä lamppu joko 0,400 tai 0,500 sekunnin viiveen jälkeen. Sitä vastoin Sportsman-lähtövaloissa on kolme keltaista lamppua, jotka syttyvät peräkkäin, ja kunkin lampun välillä on normaali 0,500 sekunnin tauko.

Lähtökennot mittaavat kuljettajan reaktioajan lähtövaloista irtoamiseen, tämä on lähdön onnistumisen kannalta erittäin tärkeässä asemassa, kun voitot ratkotaan tuhannesosien tarkkuudella.

Kilpa-ratojen pituus👌 

Drag Race -rata eli Drag Strip on 1/4 mailia pitkä (402,33 metriä). Täysimittaisen radan kokonaispituus jarrutusalueineen on noin 1,2 kilometriä.

Kun ajoneuvot pääsevät matkaan, mittaavat välimatkakennot sen vauhtia ja aikaa useammassa kohdassa rataa. Välimatkojen etäisyydet ilmoitetaan jalkoina Amerikan malliin ja ryhmän mukaan maali sijaitsee joko 660 jalan (201 metriä), 1000 jalan (304 metriä) tai 1320 jalan (402 metriä) kohdalla.

Kuka voitti?🏆  

Yksinkertaisuudessaan ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt ajoneuvo voittaa lähdön.

Kilparadoilla tapahtuvan kiihdytysurheilun erikoisuus lienee se, että aina ensimmäisenä maaliin päässyt kuljettaja ei välttämättä voitakaan lähtöä. Eri ryhmillä on eri säännöt ja lähdön voi voittaa myös tarkemmin indeksiinsä eli ihanneaikaansa ajanut kuljettaja.

Indeksi saattaa olla ryhmän säännöissä mainittu kiinteä aikaraja, johon tähdätä, tai kuljettajan itsensä asettama aikaraja. Indeksiin täytyy osua mahdollisimman lähelle, sitä kuitenkaan alittamatta. Indeksin alittaminen on yhtä kuin pieleen mennyt lähtö. Jos samassa lähdössä kumpikin alittaa ihanneaikansa, on lähdön voittaja se, joka alittaa sitä vähemmän.

Huippunopeudet 🤩

Lajin kuninkuusryhmässä Top Fuelissa on USA:ssa ajettu reilusti yli 540 km/h loppunopeudella. Ei ihme, että näyttävä ja vauhdikas kiihdytysajo kerää jatkuvasti lisää ystäviä ympäri maailman.

Jarruttaminen 💫  

Kun maaliviiva ylitetään, alkaa välitön jarruttaminen. Kiihdytysurheilussa vauhdit ylittävät helposti 230 km/h rajan, joten on ensiarvoisen tärkeää saada ajoneuvo pysähtymään turvallisesti.

Jarrun polkaiseminen pohjaan kovissa nopeuksissa saattaa olla hengenvaarallista. Useisiin ajoneuvoihin on jarrutuksen tehostamiseksi asennettu jarruvarjo ja näin fysiikan lait auttavat kuljettajaa tuomaan ajoneuvonsa turvallisesti radalta pois.

Rataspotterit 🙌 

Radan varrella olevat rataspotterit seuraavat jokaisen lähdön ammattimaisella tarkkuudella ja keskittyvät ajoneuvon ja kuljettajan turvallisuuteen ja tarkkailevat radan pitoa.

Jos radalle on päässyt esimerkiksi öljyä, ilmoitetaan siitä välittömästi kilpailun johdolle ja lähtöalueen toimitsijoille ja aloitetaan saman tien siivousoperaatiot siihen tarkoitetuilla kemikaaleilla ja öljyntorjuntakalustolla. Kilpailu jatkuu vasta sitten kun kaikki öljy on saatu radalta pois ja turvallisuus on palautettu.

Wheelie bars eli apupyörät 👉 

Kiihdytysajoneuvon takaa löytyvien apupyörien, eli pitkien tankojen joiden päässä on pienet pyörät, päätarkoitus on estää auton keuliminen tai kaatuminen kiihdytettäessä.

Wheelie barsit eivät vain suojaa autoa vahingoilta, vaan kun auto kiihtyy, apupyörätankojen rooli virityselementtinä korostuu, sillä ne edesauttavat ajoneuvon hallintaa ja ohjausta.

Bensa, ilokaasu, metanoli, nitrometaani 🪄 

Kiihdytysajossa käytettävät polttoaineet ovat ratkaisevassa roolissa suorituskyvyn kasvattamisessa. Niiden valinta riippuu halutusta suorituskyvystä, moottorin ominaisuuksista ja ryhmän säännöistä.

Bensiini on perinteinen voimanlähde, kun taas ilokaasu lisää merkittävästi moottorin tehoa vapauttamalla lisähappea polttoaineen palamiseen. Metanoli puolestaan palaa kylmemmin ja puhtaammin kuin bensiini, mikä sallii korkeammat puristussuhteet ja lisää tehoa. Nitrometaani on äärimmäisen voimakas polttoaine, joka tuottaa massiivista lisävoimaa johtuen sen kyvystä vapauttaa suuria määriä happea palamisprosessissa.

Kaikille avoin varikko 🥰

Varikolla on mahdollisuus päästä kurkistamaan kaiken kilpailutoiminnan kulissien taakse. Kiihdytysajon avoin varikkoalue tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden päästä lähelle toimintaa ja oppia lisää maailman nopeimmasta moottoriurheilumuodosta.

Avoin varikko mahdollistaa yleisölle pääsyn tutustumaan kilpa-autoihin, keskustelemaan kuljettajien ja tiimien kanssa sekä näkemään läheltä, miten autoja huolletaan ja valmistellaan seuraaviin suorituksiin.

Turvalliset olosuhteet

Turvallisuus on kiihdytysurheilun kulmakivi. 

UKK

Yleistä tietoa turvallisuudesta

Turvallisuus on tärkeä osa tapahtuman onnistumista. FHRA:lla luo turvallisuussuunnitelmat kiihdytysurheilun tapahtumiin. FHRA huolehtii yhteistyökumppaniemme kanssa siitä, että turvallisuuspalvelut ovat riittävät ja sopivat kiihdytystapahtumien luonteeseen.

FHRA:n kisoissa toimii myös Safety Crew. Kaksi varusteltua paloautoa ja koulutettu pelastushenkilöstö toimii alueella kilpailijoiden ja yleisön turvallisuuden takaamiseksi ja ambulanssi sekä lääkäri päivystää koko kisan ajan.

Melu

Suosittelemme, että otat mukaan korvatulpat tai kuulonsuojaimet sekä kuulon turvallisuuden että käyttömukavuuden vuoksi (et voi käyttää käsiäsi, jos sormet ovat korvissasi).

Tapahtumien melutaso vaihtelee sillä tapahtumissa on erilaisia katuajoneuvoja (Katuauto-tapahtumat, piirikunnalliset, SM-sarja bensiini, alle 90 dB), kilpakäyttöön jalostettuja katuajoneuvoja (piirikunnalliset, SM-sarja bensiini, alle 100 dB), kilpa-ajoneuvoja (SM-sarja bensiini, metanoli, alle 113 dB) ja Pro-ryhmien ajoneuvoja (Kansainväliset kisat metanoli, nitrometaani, max 160 dB).

Turvallisuusohjeet

Ota huomioon paikan päällä näkyvät turvallisuusohjeet ja -määräykset kaikissa tilanteissa. Älä liiku alueilla, jotka eivät ole yleisölle tarkoitettuja. Jos näet jotain, mikä voi aiheuttaa onnettomuuden tai vaarantaa turvallisuutta, kerro siitä välittömästi henkilökunnalle.

Kielletyt esineet ja aineet

Teräaseet, ampuma-aseet ja muut aseet sekä alkoholi, huumausaineet, räjähteet ja ilotulitteet ovat kiellettyjä. Niitä ei saa tuoda alueelle missään tilanteessa.

Vaikka Top Fuel -ryhmän polttoaineena käytettävä nitrometaani luokitellaan räjähdysaineeksi, se ei sellaisenaan ole räjähdysherkkää, vaan ainoastaan puristuksessa, eli esimerkiksi moottorin sylinterissä.

Lemmikit

Lemmikit tai muut eläimet eivät ole sallittuja lähtöalueella tai sen läheisyydessä eikä katsomossa testipäivän tai varsinaisen kilpailupäivän aikana johtuen kuumuudesta ja melusta. Tapahtumiin ovat kuitenkin tervetulleita opas- ja avustajakoirat, jotka auttavat omistajiaan.

Kuvaaminen tapahtumassa

Kiihdytystapahtumissa voit ottaa kuvia henkilökohtaiseen tai journalistiseen tarkoitukseen, kunhan et häiritse muita kävijöitä tai ohjelmanumeroita, sekä olet tarvittaessa hankkinut kuvausluvan tunnistettavalta kohteelta tai alaikäisen lapsen vanhemmalta.

Järjestäjä voi tarvittaessa kieltää kuvaamisen.

Kokonaisia esityksiä tai ohjelmanumeroita ei saa tallentaa ilman erillistä lupaa tapahtuman järjestäjältä.

Jos tulet tapahtumaan työasioissa, hanki akkreditointi etukäteen.

Kiihdytysajo heijastaa sitoutumista innovaatiohin ja huippusuorituksiin

Kiihdytysurheilijat pyrkivät jatkuvasti ylittämään rajansa ja kehittämään nopeampia, tehokkaampia ja jännittävämpiä ajoneuvoja.

Kiihdytysurheilun parissa voit vaikuttua harrasteajoneuvokulttuurin syvimmistä, amerikkalaisista, juurista. Samalla pääset kuskien reaktiokyvyn ja rajojen testaamisen näköalapaikalle. Lajin tasaisia kilpailulähtöjä ja kovia loppunopeuksia on helppo seurata. 

SM-sarja

Kiihdytysajon SM-osakilpailuviikonloppu on kokemus, joka tuo esille kiihdytyskulttuurin syvimmät juuret ja eri aikakausien innovaatiot. Täältä löydät monia eri kiihdytysajoryhmiä ovi-autoille, dragstereille ja moottoripyörille. Osallistujat noudattavat kiihdytysajon sääntökirjan teknisiä yleissääntöjä ja ryhmäkohtaisia sääntöjä. Kilparadat käsitellään pidon parantamiseksi liimalla ja kumittamalla, jolloin kilpureiden kiihtyvyys saadaan maksimoitua.

Junioritoiminta

FHRA pitää huolen siitä, että kiihdytysajo sopii kaikille, siksi junioritkin saavat aloittaa harrastamisen jo varhaisella iällä. Juniorit on jaettu autoissa kolmeen luokkaan. Kaikki luokat lajittelevat reaktioaikojen perusteella ja ajavat puolta matkaa, 1/8 mailia, noin 201 m. Pudotusajossa eli eliminaattorissa juniorit ratkaisevat paremmuutensa itse laaditun indeksin turvin eli brackettina. Joka luokassa on aikaikkuna johon indeksinsä saa asettaa sitä alittamatta. Turvallisuuden vuoksi myös näissä ryhmissä on säädetty turvaraja, jonka alittamalla kilpailu päättyy. Junioreiden suurin sallittu nopeus on 138 km/h.

Kiihdytysurheilun tapahtumiin liput helposti Tiketistä

Kiihdytyskilpailu koostuu kahdesta vaiheesta

Ensimmäisessä vaiheessa, lajittelussa (qualification), ajetaan toisiaan vastaan kunkin ryhmän sääntöjen mukaisella tavalla. Lajittelun paremmuusjärjestys saatetaan ratkaista reaktionopeuteen perustuvalla ajalla, itse asetetulla indeksillä, ryhmäindeksin mukaisesti tai nopeimman ajan mukaan, riippuen ryhmän säännöistä.

Lajittelun jälkeen kuljettajat laitetaan paremmuusjärjestyksessä kaavioihin ja alkaa pudotusajot (eliminator). Kuljettajat ajavat toisiaan vastaan pareittain ja voittaja jatkaa seuraavalle kierrokselle. Näin jatketaan niin kauan, kunnes voittaja on selvillä.

Kilpailuryhmät kilparadoilla

  • Junior Dragster

    Ryhmissä kilpailevat nuoret Drag Race -kuljettajat. Ajoneuvoissa käytetään Briggs & Strattonin nelitahtisia moottoreita tai tuohon samaiseen moottoriin pohjautuvia billet metanoli moottoreita. Junior Stock -kilpailijoiden ikä on 8-18 vuotta ja käytössä on 12,90 sekunnin ryhmäindeksi. Junior Modified MB -kilpailijoiden ikä on 10-18 vuotta 8,90 sekunnin ryhmäindeksi. Junior Modified M -kilpailijoiden ikä on 12-18 vuotta 7,90 sekunnin ryhmäindeksi. Aika-ajojen paremmuus ratkaistaan reaktioilla, joka ratkaisee järjestyksen pudotusajokisaan. Pudotuskisassa ajetaan brackettina, itse laaditun indeksin turvin, kuten ET-ryhmissä. Junioriryhmien kilpailumatka on kahdeksasosamaili, 201 metriä.

  • Street

    Ryhmissä moottorin viritys vapaa eikä mitään tasoituksia tunneta. Autot jaetaan kolmeen ryhmään; Original Street (OR), Real Street (RS) ja ahdetuille Top Street (TS). Ryhmän autojen tulee täyttää katuliikenteeseen vaadittavat tekniset asiat. Katsastusta katuliikenteeseen ei kuitenkaan vaadita. Autojen tulee olla yleiseen myyntiin tarkoitettuja ja tehdasvalmisteisia.

    TS-ryhmän perusidea on sama kuin muissa Street-ryhmissä, mutta voima ja räjähtävyys lisääntyy. TS-ryhmässä ei ole kiinteää turvarajaa, eli aikaa mitä ei saa alittaa. Turvaraja määräytyy auton turvakaaren / turvakehikon / rungon luokituksen mukaan.

  • Pro Street

    PS-ryhmän autot voidaan virittää melko vapaasti. Katsastusta katuliikenteeseen ei vaadita. Autot eivät kuitenkaan saa kulkea neljännesmailin matkaa nopeammin kuin 7.60 sekuntia. Yli 1000-hevosvoimaiset monsterimoottorit eivät ole harvinaisia. Tasoituksia ei ole. Kumpi on ensin maalissa on voittaja.

  • Sportsman ET, Pro ET ja Super Pro ET

    Ryhmässä keskitytään kahteen asiaan: turvavarusteisiin ja kaasun pohjaan painamiseen! Kilpa-autoksi käy mikä tahansa korimalli: doorslammer, altered, funny car tai dragster. Tekniikkana voi olla lähes mitä tahansa nelosturboista metanolikaseihin – kaikki käyvät. Lajitteluissa vedetään täysillä ja haetaan ennätyksiä sekä dial-in -aikaa pudotuskisaa varten. Pudotuskisa ajetaan bracket racingina, jolloin hitaampi auto saa tasoitusta. Sportsman (SET) ja Pro (PET) ajetaan yhdistettynä aikaikkunalla 9.00-19.99 sekuntia. Super Prossa (SPET) dial-in’in pitää olla 6.00-8.99 välillä. Säännöt mahdollistavat siis tasaisen kilvanajon erilaisella kalustolla ja aina täysillä.

  • Stock/Super Stock

    S/SS-ryhmässä on yhdistetty kaksi ryhmää, Stock- ja Super Stock -ryhmät. Lajitteluissa vedetään täysillä ja haetaan ennätyksiä sekä dial-in -aikaa pudotuskisaa varten. Pudotuskisa ajetaan bracket racingina, jolloin hitaampi auto saa tasoitusta ja ovat laskennallisesti yhtä aikaa maalissa. Ryhmä on Pohjoismaissa varsin suosittu, tasaisia kisoja nähdään usein. Tasaisuuden vuoksi reaktioajat ovat erityisen merkittävässä osassa ja siksi myös kokemus on valttia. Stock- ja Super Stock -kilpurit perustuvat tuotantoautotoihin ja virittäminen on hyvin rajattua.

  • Top Doorslammer

    TD on näyttävä ja varsin yleisöystävällinen ryhmä, jossa mennään täysillä ilman indeksejä. Nopeammassa maalissa voittaa. Matkana ajetaan 1/8 mailia, 201 m. Lyhyempi matka aiheuttaa tiukempaa kilpailua vauhtien silti ollessa hurjia. Turvarajan ollessa 3,66 sekuntia tämä ryhmä todellakin takaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Umpikoriset autot sinkoavat viivalta bensa- tai metanolikäyttöisenä.

  • Junior Bike

    JB-ryhmä on nimensä mukaisesti tarkoitettu 8-18 -vuotiaille tulevaisuuden toivoille. Kisamatka junioreilla on aina 1/8-maili eli 201 m. Jotta meno ei yltyisi hallitsemattomaksi, erilaisia kuljettajan ikään perustuvia aika- ja moottorirajoituksia on asetettu hillitsemään nopeuksia. Myös wheelie barsit ovat pakolliset turvallisuussyistä.

  • Street Bike

    SB-ryhmä on tarkoitettu rekisteröitäville katumoottoripyörille. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity, mutta sen täytyy olla tieliikenneasetusten mukainen. Ilokaasu on kielletty. Luokka ajetaan Bracket-säännöillä, joissa kuljettaja määrittää oman indeksin. Indeksi on 9-14 s ja loppunopeudet jopa 260 km/h.

  • Super Gas Bike

    SGB-ryhmä on tarkoitettu sekä tehdastuotantoisille moottoripyörille että hitaammille kilpapyörille. Moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa. Ilokaasu sekä ahtaminen on sallittu. Käynnistys omalla startilla ja apuvirran käyttö on sallittu. Luokassa on kiinteä 9.5 s indeksi ja loppunopeudet ovat n. 250 km/h.

  • Super Comp Bike

    SCB-ryhmässä moottorin koko sekä sylinterimäärä on vapaa, ilokaasu, ahtaminen, ulkopuolinen käynnistyslaitteista ja wheelie bars sallittu. Ryhmäindeksin ollessa 8.50, takaa tämä ryhmä menoa ja melskettä. Kilpailusta toiseen tämä ryhmä ratkoo paremmuutensa sadas- tai jopa tuhannesosien turvin reaktioajan noustessa suureen arvoon.

  • Super Street Bike

    SSB-ryhmässä ajetaan tehokkaimmilla ja nopeimmilla katupyöriin alkujaan pohjautuvilla kilpureilla. Luokan säännöt mahdollistavat vapaat mahdollisuudet viedä tekniikkaa äärimmilleen, mutta myös alustan ja voimansiirron kokonaisvaltainen kohdalleen säätäminen on oleellista, sillä dot- eli katurenkain ja ilman wheeliebarseja ajosuoritukset eivät anna virheitä anteeksi. SSB:ia ajetaan Euroopassa myös EM-tasolla. Nopeimmat ajat alle 7 sekuntia ja yli 300 km/h loppunopeudella.

  • Pro Stock Bike

    PSB-ryhmässä pyörän ulkonäön tulee perustua tuotantopyörään, mutta kyseessä on kuitenkin puhdasverinen kisapyörä. Moottorit ovat vapaasti hengittäviä ja bensiinikäyttöisiä. Moottorin koon mukaan määräytyy painoluokka. Yleisimmin nykyään käytössä on 1755cc ja 1855cc 8-venttiili koneet, joissa painorajat on 280kg (1755cc) ja 287kg (1855cc). Teholukemat ovat hieman alle 400hp. Nopeimmissa pyörissä on yli 300 hv, nopeimmat ajat ovat alle 7 s. ja loppunopeudet yli 300 km/h.

  • Super Twin Bike

    STB-ryhmä on kaksisylinterisille Top Fuel -pyörille. Moottori saa olla 1700 cc ahdettuna käytettäessä 100 % nitrometaania, 2000 cc ahdettuna käytettäessä 90 % nitrometaania yhdessä metanolin kanssa ja vapaasti hengittävänä 3278 cc kokoinen käytettäessä 100 % nitrometaania. Pyörät kulkevat parhaimmillaan alle 7 sekunnin aikoja ja loppunopeudet ovat yli 350 km/h.

  • Pro Harley Drags

    PHD-ryhmässo moottoripyörän tulee perustua bensiinikäyttöisellä V2-moottorilla varustettuun Harley Davidson- tai Buell-moottoripyörään tai vastaavaan aftermarketvalmisteeseen. Jos pyörässä käytetään omavalmisterunkoa tai muita itse valmistettuja osia, tulee niiden olla kestävyydeltään samaa luokkaa kuin tehdastekoisten. Pyörän ei tarvitse olla rekisteröity. Nopeimmat ajat ovat luokassa alle 9 sekuntia.

  • Pro Comp Bike

    PCB-ryhmällä on kiinteä indeksi 7.50 sekuntia (1/4 mailin kilpailu) tai 4.80 sekuntia (1/8 mailin kilpailu). Lähdöt tapahtuvat parilähtöinä Pro Tree –kuusella.

  • Funny Bike

    FB-ryhmässä pyörien rakentelu luokassa on hyvin vapaata. Polttoaineena bensiini ja metanoli, vapaasti hengittävissä moottoreissa myös nitrometaani sallittu. Ahdettujen moottorien maksimikoko on 2500 cc ja vapaasti hengittävien 3278 cc. Myös ilokaasu/turboyhdistelmät ovat sallittuja. Euroopan nopeimmat ajavat alle 6,5 sekunnin aikoja loppunopeuden ollessa yli 370 km/h.

  • Top Fuel Bike

    TFB-ryhmä on nelisylinteristen pyörien vauhdikas ryhmä. Polttoaineena sallitaan nitrometaani ja kaksipyöriäisillä ajetaan alle kuuden sekunnin aikoja, mikä on todella kovaa menoa. Nitrolla höystetty 1700cc ahdettu tai 3278cc vapaasti hengittävä moottori syöksee kuskin vauhdilla 1/4-mailin päähän. Ryhmää on joskus kuvailtu lauseella: istu luotiliivi päällä dynamiitin päällä ja käännä kahvasta.

Tervetuloa nauttimaan kiihdytysurheilusta, maailman nopeimmasta moottoriurheilumuodosta!